![]() |
|||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
|
Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών
Μετά την οικονομική κρίση της δεκαετίας του 2010 και την σώρευση μεγάλων οφειλών από σημαντικό τμήμα του πληθυσμού της χώρας μας, έχει πλέον θεσπιστεί ένα αρκετά ευέλικτο πλαίσιο για τη ρύθμιση οφειλών μέσω ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας, παρέχοντας μια σημαντική δεύτερη ευκαιρία σε οφειλέτες, που μπορεί να είναι φυσικά ή νομικά πρόσωπα. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός απευθύνεται πλέον και σε νομικά πρόσωπα που δεν επιδιώκουν οικονομικό σκοπό αλλά ασκούν οικονομική δραστηριότητα (νομικά πρόσωπα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα). Δεν είναι όμως το κατάλληλο εργαλείο για κάθε περίπτωση, καθώς σε άλλες περιπτώσεις ιδανική λύση είναι η εξυγίανση (ιδίως για μεγάλες επιχειρήσεις), ενώ σε άλλες περιπτώσεις προκρίνεται η πτώχευση (ιδίως αν ο οφειλέτης δεν έχει ακίνητα ή κινητά οπότε δεν τον ενδιαφέρει η προστασία τους).
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών θεωρείται παγκοσμίως ως ένα από τα καλύτερα εργαλεία ρύθμισης οφειλών (αν όχι το καλύτερο), αλλά θα πρέπει να χρησιμοποιείται όταν πραγματικά επιθυμείται η ρύθμιση των οφειλών και τούτο διότι με την κατάθεση της αίτησης αίρεται το τραπεζικό και το φορολογικό απόρρητο και αν η αίτηση δεν προχωρήσει, οι δανειστές/πιστωτές θα έχουν την δυνατότητα σε τυχόν μελλοντική δικαστική διαμάχη να χρησιμοποιήσουν τα στοιχεία που θα γνωρίζουν μετά την άρση του φορολογικού και τραπεζικού απορρήτου εις βάρος του οφειλέτη. Γι’ αυτό η προσφυγή στον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης δεν συνιστάται για όσους δεν επιθυμούν πραγματικά να ρυθμίσουν τις οφειλές τους, αλλά απλά δοκιμάζουν το εν λόγω εργαλείο για οποιονδήποτε λόγο πέρα από την ρύθμιση των οφειλών τους.
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός δίνει τη δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να συμβιβάσουν τα ανεξόφλητα υπόλοιπά τους προς θεσμικούς πιστωτές, δημόσιο και φορείς κοινωνικής ασφάλισης αποφεύγοντας την χρονοβόρα και δαπανηρή δικαστική οδό. Απευθύνεται και σε όσους έχουν, κατά μια έννοια, κληρονομήσει βεβαιωμένες οφειλές δημοσίου ή φορέων κοινωνικής ασφάλισης από επιχειρήσεις που μπορεί να μην υφίστανται πλέον.
Με τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρυθμίζονται οφειλές προς το δημόσιο, τους ασφαλιστικούς οργανισμούς (π.χ. ΕΦΚΑ) και τους χρηματοδοτικούς φορείς (π.χ. πιστωτικά ή χρηματοδοτικά ιδρύματα, εταιρείες χρηματοδοτικής μίσθωσης, κ.α.). Δεν ρυθμίζεται καμία άλλη οφειλή (π.χ σε εργαζομένους, προμηθευτές, εκμισθωτές), αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο οφειλέτης δεν μπορεί να γνωστοποιήσει τις οφειλές που έχει προς τρίτους. Μεταξύ των πλεονεκτημάτων του εξωδικαστικού μηχανισμού είναι ότι η διαδικασία ρύθμισης αφορά όλες τις προαναφερόμενες οφειλές, ενώ παρέχεται και αναστολή των μέτρων εκτέλεσης κατά την διάρκεια της διαδικασίας.
Οι οφειλές που μπορούν να ρυθμιστούν με τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης ενδέχεται να αφορούν και οφειλές υπέρ τρίτων, π.χ. οφειλές σε δήμους, οι οποίες εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση. Πλέον ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης αφορά και οφειλέτες με οφειλή άνω των 10.000€ σε χρηματοδοτικούς φορείς, π.χ. όσους έχουν στεγαστικό δάνειο χωρίς άλλη οφειλή.
Ωστόσο, δεν έχουν δικαίωμα κατάθεσης της σχετικής αίτησης όσοι έχουν ήδη καταθέσει αίτηση σε προηγούμενες ρυθμίσεις (Νόμος Κατσέλη, Νόμος 4605/2019, Νόμος 4469/2017), εκτός εάν πρώτα παραιτηθούν από αυτές.
Επιπλέον, για να υποβάλει κάποιος την σχετική αίτηση, πρέπει να πληρούνται ορισμένες βασικές προϋποθέσεις:
Η διαδικασία ξεκινά με την υποβολή αίτησης από τον οφειλέτη μέσω της ειδικής ηλεκτρονικής πλατφόρμας που περιλαμβάνει όλα τα απαραίτητα οικονομικά στοιχεία, τις οφειλές καθώς και τις προτεινόμενες ρυθμίσεις για την εξόφληση. |
|||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
|
Η αίτηση πρέπει ενδεικτικά να περιλαμβάνει:
Για νομικό πρόσωπο υποβάλλονται ενδεικτικά, μεταξύ άλλων, τα εξής:
|
|||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
|
Για κινητά μικρής αξίας, δηλαδή με αξία που εκτιμάται ως μικρότερη των 50.000€ θεωρείται ως αξία η εμπορική αξία που δηλώνεται στην αίτηση, ενώ για κινητά μεγάλης αξίας, δηλαδή των 50.000€ και άνω λογίζεται ως αξία η αξία που προκύπτει από πρόσφατη (εντός 12μήνου) έκθεση πιστοποιημένου εκτιμητή, ή η εμπορική αξία που προκύπτει από τα βιβλία του χρηματοδοτικού ιδρύματος που έχει εγγράψει εμπράγματη ασφάλεια, ή η ασφαλιστέα αξία, όπως αναφέρεται σε εν ισχύ ασφαλιστική σύμβαση, αν υπάρχει.
Η συμμετοχή των εγγυητών δεν είναι πάντοτε υποχρεωτική, όμως αν δεν συμμετέχουν δυσκολεύει η αξιολόγηση από τους χρηματοδοτικούς φορείς, πλην όμως οι εγγυητές συμμετέχουν υποχρεωτικά για οφειλές από δάνεια ή πιστώσεις με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου, καθώς και όταν για τη διαμόρφωση πρότασης ρύθμισης είναι υποχρεωτική η συμμετοχή στη διαδικασία όλων των συγκυρίων των ακινήτων.
Σε περίπτωση που δεν συμμετέχουν οι εγγυητές δεν καταλαμβάνονται από τη ρύθμιση, οπότε αν στη σύμβαση αναδιάρθρωσης προβλέπεται διαγραφή απαίτησης, ο πιστωτής μπορεί να αναζητήσει τη διαγραφόμενη απαίτηση από τον μη συμμετέχοντα εγγυητή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η διαδικασία αυτή δεν παρέχει προστασία της κύριας κατοικίας, εκτός αν πρόκειται για οφειλέτες που χαρακτηρίζονται ως «ευάλωτοι» από τον νόμο, και οι οποίοι πρέπει να πληρούν συγκεκριμένα και εξαιρετικά χαμηλά εισοδηματικά κριτήρια, που αποκλείουν την μεγάλη πλειοψηφία των οφειλετών. Οι ευάλωτοι οφειλέτες προστατεύονται περαιτέρω καθώς είναι υποχρεωτική η υποβολή πρότασης από τους χρηματοδοτικούς φορείς και δεν χρειάζεται προκαταβολή σε περίπτωση πλειστηριασμού.
Για να χαρακτηριστεί κάποιος ως ευάλωτος οφειλέτης, το συνολικό εισόδημα του νοικοκυριού δεν μπορεί να υπερβαίνει τις 7.000€ για μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενο κατά 3.500€ για κάθε μέλος του νοικοκυριού, ενώ στη μονογονεϊκή οικογένεια ορίζεται επιπλέον προσαύξηση 3.500€ για το πρώτο ανήλικο μέλος του νοικοκυριού. Σε νοικοκυριό με απροστάτευτο/α τέκνο/α ορίζεται επιπλέον προσαύξηση 3.500€ για κάθε απροστάτευτο τέκνο. Σε κάθε περίπτωση όμως το συνολικό εισόδημα δεν μπορεί να υπερβαίνει τα 21.000€ ετησίως, ανεξαρτήτως της σύνθεσης του νοικοκυριού. Τα όρια αυτά αναμένεται να ανέβουν.
Επιπλέον η συνολική φορολογητέα αξία της ακίνητης περιουσίας του νοικοκυριού δεν μπορεί να υπερβαίνει στο σύνολο της το ποσό των 120.000€ για το μονοπρόσωπο νοικοκυριό, προσαυξανόμενη κατά 15.000€ για κάθε πρόσθετο μέλος και έως του ποσού των 180.000€ ανεξαρτήτως της σύνθεσης του νοικοκυριού. Ως όρια καταθέσεων για κάθε τύπο νοικοκυριού ορίζονται για μονοπρόσωπο νοικοκυριό τα 7.000€, για νοικοκυριό αποτελούμενο από δύο μέλη τα 10.500€, για νοικοκυριό αποτελούμενο από τρία μέλη τα 14.000€, για νοικοκυριό αποτελούμενο από τέσσερα μέλη τα 17.500€, για νοικοκυριό αποτελούμενο από 5 μέλη και πάνω τα 21.000€.
Στους ευάλωτους οφειλέτες εντάσσονται και άτομα με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%, τα οποία θα πρέπει να πληρούν τα προαναφερόμενα εισοδηματικά και περιουσιακά κριτήρια στο διπλάσιο (π.χ για μονογονεϊκό νοικοκυριό με οφειλέτη ανάπηρο κατά ποσοστό τουλάχιστον 67% το εισόδημα πρέπει να είναι 14.000€ αντί για 7.000€).
Δεν θεωρούνται ευάλωτοι οφειλέτες όσοι εμπίπτουν στις διατάξεις του φόρου πολυτελούς διαβίωσης, όσοι δηλώνουν δαπάνες για αμοιβές πληρωμάτων σκαφών αναψυχής, δαπάνες άνω των 1.500€ για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία, δαπάνες για οικιακούς βοηθούς, οδηγούς αυτοκινήτων, δασκάλους και λοιπό προσωπικό.
Ο αιτών που πληροί τα ανωτέρω κριτήρια θα πρέπει να εκδώσει βεβαίωση ευάλωτου οφειλέτη από την αντίστοιχη πλατφόρμα του gov.gr και κατά την οριστική υποβολή της αίτησης στον εξωδικαστικό μηχανισμό, η βεβαίωση θα πρέπει να έχει εκδοθεί και να είναι σε ισχύ (έχει τρίμηνη διάρκεια). |
|||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
|
Οι πιστωτές λαμβάνουν γνώση της αίτησης, αξιολογούν την οικονομική κατάσταση του αιτούντος και μπορούν να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις. Στη συνέχεια, ξεκινά η φάση διαπραγμάτευσης μεταξύ του οφειλέτη και των πιστωτών, με στόχο την επίτευξη κοινής συμφωνίας. Αν τα μέρη καταλήξουν σε συμφωνία, αυτή υπογράφεται και αποκτά δεσμευτική ισχύ, οπότε κατατίθεται για έγκριση και επικύρωση από την αρμόδια αρχή, καθιστώντας την επίσημα εκτελεστή, ενώ σε περίπτωση αποτυχίας επίτευξης συμφωνίας, τα μέρη διατηρούν το δικαίωμα να προσφύγουν σε διαμεσολάβηση ή να ακολουθήσουν την δικαστική οδό.
Η χρήση του εξωδικαστικού μηχανισμού προσφέρει πολλαπλά οφέλη, όπως:
Ακολουθεί ψηφοφορία των πιστωτών κατά την οποία προβαίνουν σε όλους τους απαραίτητους ελέγχους και αν προκύψουν σφάλματα, θα δημιουργηθεί αίτηση διόρθωσης. Αν δεν προκύψουν σφάλματα, ο πιστωτής/διαχειριστής, θα προχωρήσει σε αξιολόγηση των στοιχείων της αίτησης και βάσει προδιαγραφών, θα ψηφίσει όλα τα χαρτοφυλάκια διαχείρισής του. Τα στάδια της αξιολόγησης από πιστωτές είναι 2, με συνολική προθεσμία διαχείρισης, τις 20 ημέρες, ενώ ως συντονιστής, ορίζεται ο πιστωτής, με το μεγαλύτερο ποσό ανάκτησης έναντι των υπολοίπων. Για τη θετική έκβαση της αίτησης, απαιτείται πλειοψηφία ποσοστού μεγαλύτερου του 60% επί του συνόλου των οφειλών και ποσοστού μεγαλύτερου του 40% επί των εξασφαλισμένων. Με την ολοκλήρωση της θετικής ψηφοφορίας της πλειοψηφίας των πιστωτών, η αίτηση θα περάσει σε διάφορα στάδια και ο πιστούχος θα ενημερωθεί για τη λύση που προέκυψε από τον αλγόριθμο της πλατφόρμας προκειμένου να την αποδεχτεί ή να την απορρίψει.
Η αίτηση μπορεί (ενδεικτικά και όχι περιοριστικά) να απορριφθεί από τους χρηματοδοτικούς φορείς αν:
Το ποσό της μηνιαίας δόσης και ο αριθμός των δόσεων καθορίζονται από την οικονομική κατάσταση του οφειλέτη και τη συμφωνία με τους πιστωτές. Οι δόσεις μπορεί να φτάσουν έως και τις 240 για οφειλές προς το Δημόσιο (με ελάχιστο ποσό δόσης τα 50€), ενώ για οφειλές προς τράπεζες ο αριθμός των δόσεων μπορεί να αποτελέσει θέμα διαπραγμάτευσης. Το επιτόκιο είναι σταθερό καθ’ όλη τη διάρκεια της ρύθμισης 3% (τοκοχρεωλυτικές δόσεις) και δεν διαγράφονται ασφαλιστικές εισφορές, ή παρακρατούμενοι/ επιρριπτόμενοι φόροι κατά βασική οφειλή. |
|||||||||||||||||||
|
|
|||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
|
Η προθεσμία καταβολής της πρώτης δόσης είναι ως την τελευταία εργάσιμη του επόμενου μήνα από την επιτυχή ολοκλήρωση της αίτησης (για πολυμερείς, δηλαδή όταν οι πιστωτές είναι δύο ή περισσότεροι), ή 5 εργάσιμες ημέρες από την αποδοχή της πρότασης (για διμερείς, δηλαδή όταν έχουμε μόνο έναν πιστωτή) και οι λοιπές δόσεις καταβάλλονται την τελευταία εργάσιμη ημέρα εκάστου των επομένων μηνών.
Εάν ο οφειλέτης καθυστερήσει την καταβολή 3 ή παραπάνω δόσεων προς οποιονδήποτε από τους πιστωτές του, ο πιστωτής μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση αναδιάρθρωσης. Την δυνατότητα αυτή έχει κάθε πιστωτής ακόμα και αν ο οφειλέτης καθυστερήσει να καταβάλλει πάνω από το 3% του συνολικού ποσού που του οφείλεται. Τυχόν δε καταγγελία από καταλαμβανόμενο πιστωτή συνεπάγεται την απώλεια της ρύθμισης ως προς τον πιστωτή αυτόν.
Η ρύθμιση όμως μπορεί να χαθεί αυτοδικαίως αν παραλείψει ο οφειλέτης να υποβάλει τις προβλεπόμενες δηλώσεις Φορολογίας Εισοδήματος και Φόρου Προστιθέμενης Αξίας, εντός 3 μηνών από την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής τους, ή αν παραλείψει να εξοφλήσει ή τακτοποιήσει με νόμιμο τρόπο, με αναστολή είσπραξης ή με ρύθμιση τμηματικής καταβολής, βάσει νόμου, δικαστικής απόφασης ή προσωρινής διαταγής, τυχόν οφειλές του προς το Δημόσιο που κατέστησαν ληξιπρόθεσμες πριν από τη σύναψη της διμερούς σύμβασης και δεν υπάγονται σε αυτήν.
Το γραφείο μας αναλαμβάνει τη διαχείριση ολόκληρης της διαδικασίας του εξωδικαστικού μηχανισμού, παρέχοντας πλήρη νομική υποστήριξη από την αρχή μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας, διασφαλίζοντας ότι κάθε περίπτωση εξετάζεται προσεκτικά και παρέχουμε εξειδικευμένες συμβουλές ανάλογα με τις δυνατότητες και τις ανάγκες του κάθε πελάτη.
Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες, ή για να ξεκινήσουμε τη διαδικασία του εξωδικαστικού μηχανισμού ρύθμισης οφειλών. |
|||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||
|
MENU
Αγοραπωλησία ακίνητης περιουσίας
أسئلة وأجوبة حول التأشيرة الذهبية
Εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών
info[at]lawpractice(dot)gr
ΤΗΛ: +30 210 444 75 44
Ακαδημίας 35, Αθήνα
|
|||||||||||||||||||
|
© 2025 Lawpractice.gr
|
|||||||||||||||||||